Een ruime meerderheid van het nieuws- en actualiteitenaanbod op televisie in Nederland wordt met ondertiteling aangeboden. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het online video-aanbod bij Nederlandse nieuwsorganisaties? Scribit.Pro heeft in het eerste kwartaal van 2022 een onderzoek laten uitvoeren om beter inzicht te krijgen in het aanbod van ondertiteling op de websites van Nederlandse nieuws- en actualiteitenmedia.

Dit onderzoek heeft grote maatschappelijk relevantie. Het aanbod van online video is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit onderzoek blijkt dat de belangstelling voor online nieuws is toegenomen sinds het begin van de COVID-19 pandemie. De pandemie is een goed voorbeeld van waarom iedereen gelijke toegang tot online nieuws zou moeten hebben; dagelijks was er veel nieuws, mensen waren ongerust en zelfs bang en voortdurend op zoek naar informatie van de nieuwskanalen. Het is daarom hoog tijd om een kwantitatieve meting te doen naar het aanbod van ondertiteling bij ons online nieuwsaanbod. Het uitgevoerde onderzoek geeft antwoord op de volgende onderzoeksvraag: “Wat is de staat van het aanbod van ondertiteling bij online video’s op de websites van de 30 meest bezochte Nederlandse nieuws- en actualiteitenaanbieders?” Gedurende drie maanden, in het eerste kwartaal van 2022, zijn 30 verschillende mediakanalen onderzocht. Daarbij werd de homepage van de nieuwsorganisatie doorgelicht, werden de online geplaatste video's onderzocht op het al dan niet aanbieden van ondertiteling en werd gekeken op welke wijze de ondertiteling werd aangeboden.